keskiviikko 12. syyskuuta 2018

Opintojen alku

Olen jo ainakin kaksi vuosikymmentä leikitellyt ajatuksella että haluaisin oppia ohjelmoimaan ja tekemään pelejä. Mutta tähän asti pelinkehitykseen tähtäävää koulutusta en ollut löytänyt. Yläasteen jälkeen opiskelin laborantiksi, jolla työllistin itseni hetkeksi, kunnes -09 aikoihin taantuma vaikutti todella huonosti työllistymiseen. Seuraavaksi hankin koulutetun hierojan paperit ja tein alalla töitä toiminimellä n. 2,5 vuotta. Molemmat ammatit ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta eivät ole niinkään linjassa intohimoani tietotekniikkaa ja videopelejä kohtaan.

Nyt kun viimein tarjoutui mahdollisuus opiskella pelinkehittäjäksi, niin tulin siihen johtopäätökseen, että voisin jälleen palata koulun penkille. Onnistuin vielä liittymään syksyn 2018 -kurssille, vaikkakin vasta pari viikkoa sen alkamisen jälkeen. Opiskelu PointCollegessa on verkko-opinto painotteista, joka on minulle täysin uusi, mutta samalla mielenkiintoinen kokemus.

Osallistuin ensimmäiseen verkkotapaamiseen maanantaina 10.9.2018 ja myönnän olleeni aivan hukassa käsiteltyjen asioiden kanssa. En ollut siis vielä edes asentanut Microsoft Visual Studiota, saatikka tehnyt edes Hello World -ohjelmaa. Oli kylläkin hienoa nähdä millaisia ohjelmia muut opiskelijat olivat jo tehneet ja päässeet hieman soveltamaankin. Mutta koodit näyttivät silmääni vain erilaiselta yhdistelmiltä englanninkielisiä sanoja, lyhenteitä sekä lukuja.

Kuitenkin jo saman illan aikana sain ladattua Microsoft Visual Studio -ohjelman ja päätin ruveta toimeen. Moodlesta löysin videotallenteet asioista jotka muut olivat jo opetelleet. Katsoin ensin videot vain läpi ajatuksella ja tuntui siltä että tämähän voikin olla ihan ymmärrettävää. Seuraavaksi aloinkin jo koodaamaan ihka ensimmäistä Hello World -ohjelmaa viedotallenteiden ja koodiesimerkkien avulla. Hyvin nopeasti ymmärsin kuinka luodaan string -tyyppinen muuttuja ja yhdistetään se Console.WriteLine -komennon tekstikenttään. Heti myös ymmärsin että ellei perään lisää Console.ReadLine(); niin ohjelma sulkeutuu saman tien käynnistyessään.

Tästä jo pienen onnistumisen elämyksen saatuani onnistuin lisäämään tervehdykseen nimi -muuttujan jolloin ohjelman käyttäjä voi syöttää muuttujalle tekstin, jonka ohjelma myöhemmin tulostaa näkyviiin. Seuraavaksi kun mukaan tuli int -tyyppinen muuttuja käyttäjän ikää kysyttäessä, olin hetken hämilläni kunnes käsitin että numerot pitää syöttää eri etuliitteellä että ohjelma pystyy käsittelemään ne oikein. Nopeasti rupesi myös kiinnostamaan kuinka voisin korjata haavoittuvuuden jossa ohjelma kaatuu kun ikää kysyttäessä syötetäänkin tekstiä. Tässä tapauksessa try ja catch tulivat kuvioihin. Tuntuu että vieläkin sitä soveltaessa teen hieman virheitä, mutta esimerkkejä käyttäen olen saanut virheilmoitus -loopin kyllä toimimaan. Välillä on vain vaikea hahmoittaa kuinka isolle alueelle try -tehdään ja välillä on ohjelma rebuild solution -vaiheessa ruvennut herjaamaan puuttuvia muuttujia.

Päivämääriä käyttäessä mukaan tuli using.system.Globalization sekä DateTime -muuttuja. Uskon jo jonkin verran ymmärtäväni mutta hieman on vielä harjoiteltava Parse -komennon käyttöä muuttujien tyyppiä muunnellessa. If -lausekkeen oppiminen olikin jostain syystä hyvin simppeliä ja toi paljon lisää siihen miten eri vastaukset antavat myöhemmin eri tulosteen. If -lausekkeen käyttäminen string -muuttujien kanssa kiinnostaisi oppia ja poissulkea väärät vaihtoehdot string -muuttujia käyttäessä.
Alkukankeudesta huolimatta on opiskelu lähtenyt käyntiin ja olen jopa tehnyt omaa interaktiiivista tarinaa if -lausekkeita hyödyntäen. Perjantaina on minulle ensimmäinen lähipäivä ja mielenkiinnolla lähden oppimaan lisää uutta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti